Програмний комплекс автоматизації центрів надання адміністративних послуг (Інформаційна система «Вулик»)

Програмний комплекс автоматизації центрів надання адміністративних послуг (Інформаційна система «Вулик»), як підсистема Системи електронної взаємодії органів виконавчої влади (СЕВ ОВВ) розроблено в рамках проекту EGOV4UKRAINE (проект підтримки програми ULEAD з Європою) спільно з Державним агентством з питань електронного урядування (Постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2019 року № 829 Державне агентство з питань електронного урядування України було реорганізовано та створено Міністерство цифрової трансформації України) для центрів надання адміністративних послуг (ЦНАПів). Метою створення системи є підвищення доступності та якості надання ЦНАПами послуг та забезпечення надійного зберігання й захисту інформації. "Вулик" має прискорити роботу адміністраторів ЦНАПів завдяки переходу до роботи з заявками громадян в електронному вигляді та спрощеній взаємодії з державними реєстрами в режимі реального часу.

Чому виникла потреба у створенні такої системи?  Наразі в Україні працюють близько 800 ЦНАПів, і майже 80–85%  не мають інформаційних систем управління процесом надання послуг, які би значно підвищили ефективність роботи з обслуговування громадян. Тому Державне агентство з питань електронного урядування України ініціювало впровадження типової інформаційної системи для забезпечення  єдиних високих стандартів роботи ЦНАПів по всій території країни. Система дістала влучну назву «Вулик». Це - централізована система і тому адмініструється віддалено, що дозволяє надавати технічну підтримку дистанційно та швидко, без потреби наймати місцевих ІТ-спеціалістів. «Вулик» відрізняється від інших систем тим, що має доступ до державних реєстрів та можливість онлайн обміну даними через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів «Трембіта». Це дозволить значно пришвидшити процес надання адміністративних послуг громадянам. Водночас слід розуміти, що використання цієї можливості залежить від низки факторів. Насамперед від підключення до "Трембіти" тих чи інших державних реєстрів і, відповідно, готовності органів виконавчої влади до здійснення обміну інформацією. Це поступовий процес, що вимагає нормативно-організаційних та технічних рішень. У серпні 2018 - травні 2019 рр. відбулося пілотування «Вулика» в 10 містах України з чисельністю населення від 4 до 100 тисяч мешканців. З серпня 2019-го розпочалося підключення до "Вулика" ЦНАПів, які відкриваються за підтримки проекту U-Lead з Європою. У серпні розпочато процес підключення до "Вулика" Центрів надання адміністративних посолуг, які відкриваються в новостворених об'єднаних територіальних громадах за допомогою програми U-LEAD з Європою.  Станом на 22 листопада  2019 року у системі "Вулик" працювали 26 ЦНАПів. Планується, що інформаційна система буде доступною для всіх ЦНАПів, які виявлять бажання користуватися нею. Супроводження та адміністрування системи заплановано в рамках бюджетних видатків, тому для Центрів надання адміністративних послуг система буде безоплатною. Інформаційна система «Вулик» впроваджується Академією електронного управління (Естонія) у співпраці з Державним агентством з питань електронного урядування України (Постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2019 року № 829 Державне агентство з питань електронного урядування України було реорганізовано та створено Міністерство цифрової трансформації України) у рамках проекту EGOV4UKRAINE програми підтримки U-LEAD з Європою. Програмне забезпечення для «Вулика» розроблено українською ІТ-компанією SoftXpansion.  Програма «U-LEAD з Європою» фінансується спільно Європейським Союзом та його країнами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією.